Selasa, 04 Juni 2013

Rinduku bersama Rasulullah

Malam di tepian rinduku

Terjaga aku bersama dengan air mata

Saat hatiku terguncang

Dengan hadits nan penuh hikmah

Aku merasakan ada disana ...

Bersama sahabat bersama kemenangan

Ia menghampiriku dengan senyum bak purnama

Ia , Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasallam !

Tiada pernah kulihat wajah begitu eloknya

Tiada pernah suara lembut kudengar sebelumnya

Ia membelai lembut aku dengan tangannya

Ia ,  Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasallam !

Aku seolah melihat indahnya jannah

Aku seolah terperangah akan dahsyatnya An Naar

Semuanya ada pada tuturan lisan nan penuh Iman

Ia , Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasallam

Kekasih Allah , penghulu manusia terlembut

Sungguh , setumpuk haru aku bersama dosa ku

Sungguh , berderai luruh aku bersama hina ku

Ya Rasulullah , Akankah engkau aku temui ?

Bilakah hari itu ku lihat

Ketika insan berbaris di mashyar

Sedang engkau bersama jubah kemuliaan mu

Pantaskah aku menemuimu ?

KINI , Betapa mudah aku belajar denganmu

Ribuan ucap mu yang shahih

Aku dapati dengan mudah dari pintu-pintu maktabah

Tapi sulitnya aku mengikuti sunnahmu

Ya Rasulullah ,...

Cintamu untuk umatmu dan diriku

Tiada dapat tergantikan hanya dengan shalawat

Tiada dapat semesta alam menggantikan kemuliaanmu

Puisi islami Terbaik

Juni , 03 2013

Tidak ada komentar:

Posting Komentar